onsdag 27 juni 2012

Wild strawberry places i Nya Jórvík

Det har firats födelsedagar i familjen.
Både jag och frugan har petat in en varsin pinne i åldersbrasan den gångna veckan. Med anledning av det tog vi oss till den stora staden i väst för att fira lite.
På en vecka hinner man så klart inte med så väldigt mycket, men med lite planering kan man få ut en hel del av resan ändå.
Några punkter utöver standardsakerna ni inte bör missa är:

* The View.
En restaurang i med New Yorks coolaste utsikt. Ligger vid Times Square och är belägen på 48:e våningen i hotell Marriott Marquis. För att man inte ska tröttna på att stirra på samma stadssiluett så snurrar hela restaurangen. Maten är dock stilla så det är hela tiden nya vägar mellan maten och bordet.
En buffé här kostar 35 dollars. Bara efterrättsbuffén är värt varenda cent.

* Venieros.
Enligt kännare görs världens godaste cheesecake här. Eftersom jag inte är någon expert på området nöjer jag mig med att påstå att den var god så in i helvete.
Ett tips är att gå dit lite småhungrig. Är man störmätt halvvägs in i godsakerna kan det ta emot lite. Det kan i sin tur resultera i att de övriga anklagar dig för att inte heller gilla grejerna som serveras så värst mycket. Du ska ju dessutom stoppa i dig övriga sällskapets rester. De har ju också nyss ätit och har den fula ovanan att lämna kvar på tallrikarna. Skäms!

* Dessert Truck.
Åk hit och ät efterrätt en annan dag än dessa ovan.
Kan ni inte bestämma er för vad ni vill ha så kan ni bara beställa på måfå. Tror inte de har något på menyn som inte är gott. Tidigare åkte de runt i en bil och serverade, men eftersom folk i New York är lata och har annat för sig än att jaga en dessertbil hela dagarna har de ett litet fik istället.
Vill ni prova själva så anordnar de småkurser också. Själv föredrar jag att äta, så jag nöjer mig med det.

* Kycklinggyro.
I New York finns det hur många vagnar som helst där man kan köpa småätarmat. Ska ni bara prova en så ta er till korsningen 33:e gatan 7:e avenyn. I hörnet närmast Penn Plaza och Madison Square Garden står den vagn som servererar de största och bästa kyckliggyrosarna. Beställ med chilisås och be om extra servetter så att ni har nåt att snyta er i efteråt. För det är precis lagom starkt för att man ska bli lite snorig i näsan.
Också värt ett extrastopp om man inte råkar vara i närheten. Tänk på att gyro inte uttalas "gyro". De förstår ingenting om ni inte säger "djajjro".

* The Boat House.
Det här stället ligger inbakat bland träden vid en av sjöarna i Central Park. Är det fint väder måste det här vara det mysigaste stället att stanna till på för att ta en öl eller fem.
Se bara till att någon är ansvarig för koden till cykellåsen. Kan bli lite väl dyra öl om ni måste kalla dit uthyraren.

* Bryant Park.
Om vädret tillåter ska ni ta er hit och titta på till exempel film. Se till att vara där i god tid för gräsmattan blir fullpackad med folk rätt tidigt. Det kan vara lite svårt att höra konversationen i filmen om man har några tusen människor mellan sig och högtalarna.

Sen finns det miljoner andra saker att hitta på utöver dessa sex. Men det finns även nästan lika många sidor på det hära internettet som vill tipsa om det så jag nöjer mig med ovan nämnda saker.
Utgå från dessa och anpassa resten efter det så kommer ni att få en bra vistelse.



Nästa gång tar jag nog upp lite funderingar på om vi behöver fler poliser eller inte.

---

- Where are you going?
- Up.

4 kommentarer:

Elin sa...

Du glömde ju det viktigaste på hela resan! Ni träffade ju mig, även om det bara var sisådär 10 minuter, så måste ju det varit en av höjdpunkterna! ;) haha

Mikkemannen sa...

Det skulle nog vara lite elakt om jag rekommenderade folk att åka till Battery Park för att möta dig och det visade sig att du inte är där. Då kan de kanske bli lite sura ifall de sitter där en vecka utan att du dyker upp.
Hade inlägget varit en topplista över det vi gjorde hade mötet självklart varit med.

Elin sa...

Haha ^^ Ja, det är väl sant.. Hade kanske inte varit så bra som jag tyckte det verkade igår ;)

Fru Wester sa...

Skönt att läsa en recension där efterrätten tas på allvar. :-)