måndag 19 december 2011

Besk bäsk

Man ska göra bäsk när det är jul. Att hälla upp ett glas Bäska Droppar man köpt är inte att göra bäsk.
Nej, att göra bäsk på korrekt sätt är svårare än så. Som inflyttad så har jag ju inte tillverkningen i generna utan jag har helt enkelt fått fråga mig fram. Och jag vågar nog påstå att jag numera är en av få som sitter inne med receptet som det ska se ut. I alla fall om man ska ta fasta på det alla så kallade experter säger.
Du behöver:
  1. Sprit
  2. Malört
  3. ...
Nr 3 är viktigast.
Det är nämligen det som skiljer "riktig" bäsk från allt det andra hittepå-drickat. Nr 3 är dessutom speciell för den kan bestå av mellan 0 och valfritt antal ingredienser. Fråga vilken hemmablandare som helst och du får olika svar beroende på vem du frågar.

Så jag har valt att själv lattja med nr 3. Alltid kul att se vad resultatet blir.
Sen finns det ju en slags nr 4 också. Bäskarundan. Där är jag tyvärr inte så erfaren. Här är man sedan länge bestämda sällskap som av tradition träffas innan jul och smakar varandras alster. I samband med detta hittas det på diverse verksamheter som kan skilja sig åt lika mycket som ingredienserna i nr 3.
Tyvärr brukar jag som utböling få ha en egen liten bäskarunda mellan köket och vardagsrummet hemma. Ibland tar jag en tur till postlådan med. Frisk luft är ju nyttigt. Garanterat trevligt sällskap också. Nån gång i framtiden kanske man lyckas infiltrera ett gäng sydsvenskar och haka på den verksamheten. Vem vet? Skulle någon få för sig att vara med mig på min runda är det bara att säga till. Glöm inte bäsken bara.

Man måste provsmaka...

Nu kan det ju råka bli så att det tar slut innan julafton. Men då har man förhoppningsvis malört nog att med viss panik sätta fart på en laddning till. För jag måste säga att bäsken är ett av guldkornen på julbordet. Något som alla borde ta till sig av. Glöm inte vem ni ska tacka sen bara...

Är det förresten någon som har receptet på bäverhojt? Gärna tips på hur man får tag på den viktiga ingrediensen utöver sprit. Det är ett annat guldkorn jag gärna för in i julbordstraditionerna.


God Helg!

2 kommentarer:

Friedrich Nietzsche från Norrland sa...

Du vill inte ha det receptet! Jag lovar! Men du har ju säkert redan provat, men tycker du mannen det är gott... då är du på väg riktigt hårt utför. Ner i dödsskuggans dal! :-)

Anonym sa...

Gillar ju nu inte beska bäsken! Tränar dock när jag blir bjuden,låter som du ska skippa bäverhojten!!!!!!!