lördag 10 december 2011

Snus

Jag gör mitt eget snus. Inte helt från grunden. Jag odlar inte min egen tobak till exempel.
Det skulle inte funka då jag är hopplös på att hålla liv i växter. Nästan så att jag skulle kunna ta död på eterneller.

Men jag köper snussatser och lagar till.


Att omvandla detta till färdigt snus är inte speciellt märkvärdigt. Det svåra är att få tillstånd att ockupera köket och ugnen en helg.

Börja med att röra ihop tobaken med 1 liter varmt saltvatten.

Eftersom julen står för dörren använder jag en röd hink. Då blir det julsnus.

Sedan öser man över det i värmetåliga plastburkar och packar ihop det.


Sedan är det bara att skicka in det i ugnen. 90-95 grader i 24 timmar. Ett tips är att använda en stektermometer eller liknande om man som jag inte riktigt litar på ugnsreglaget.



Efter ett dygn är det dags att röra i natriumkarbonat. Detta ska först lösas i en halvliter varmt vatten. Tipset här är att vara utomhus när man rör i det. Ångorna är inte att leka med då det slår tvärstopp i halsen om man råkar andas in lite av dem.


Sen ska det ner i burkarna och in i ugnen i 12 timmar till. När det sen har svalnat ska man ner med snuset i hinken en sista gång för att röra i propylenglykol och glycerol. Kör runt med elvispen så att det blandas ordentligt. Nu är kan man även passa på att krydda snuset om man vill. Men jag tänkte prova lite olika egna kryddningar så jag tar det i mindre burkar istället.

Det är ju som sagt snart jul och då borde det ju passa med lite malen/krossad nejlika i snuset. Eller varför inte lite glögg?
Har någon fler idéer på kryddning är det välkommet. Whisky är så klart en standardvariant jag redan testat. Funkar utmärkt.

När man ändå känner sig duktig i köket kan man passa på att koka sig några 63-gradersägg. Det verkar i alla fall intressant. Hur det går till visar Fasching på ett utmärkt sätt.

Fint som snus!

3 kommentarer:

Snäckan sa...

Snusmumrikens verklighet?:)

Helena Berntsson sa...

Mycket jobb för något som finns färdig förpackat i affären ;)) Hoppas det dock smakar bättre...

Anonym sa...

Presentförpackning i form av små portionspåsar? Julklapp?