lördag 26 november 2011

Fortsatt duktig

Har inte slutat vara duktig bara för att det är helg. Som jag skrev senast så har jag begett mig norrut för att vara min mor behjälplig i hennes flytt. Hon ska få ett extra rum. Det måste ju finnas utrymme för gäster. Annars blir man gammal och gaggig och börjar spendera dagarna med att gnälla över att ingen vill hälsa på.

Det är en bit att åka till metropolen där arbetet var förlagt. När jag och sonen närmade oss Jönköping bestämde vi oss för att ta oss en bensträckare. Jönköping är en stad som jag annars bara brukar åka igenom, men numera har jag en kollega där så jag tyckte situationen var så pass speciell att jag skulle göra honom uppmärksam på min närvaro. "Klart grabben ska ha nåt att skryta om", tänkte jag. Ödmjuk som vanligt...

"Kom hit och smaka lite glass", blev svaret.
Hur tackar man nej till det? Speciellt när man lockas med kaffe till glassen samtidigt som man redan börjar bli pömsig fastän men bara rest knappt halvvägs.

Så jag och S gjorde vårt livs första Jkpg-stopp. Och tur var väl det. Vi fick förmånen att träffa kollegans familj; En riktigt trevlig hustru och världens härligaste ettåring mötte oss när vi äntligen hittat fram. Ett bra komplement till m. De hade dessutom bekanta där som förgyllde tillvaron ytterligare. Tiden går fort när man har roligt brukar man säga. Det korta glass/kaffe-stoppet blev ett lite längre glass/kaffe/tjööta/klappa barn/spela x-box/snacka skit-stopp istället.
Inget "tyvärr" dock. Jag är glad att vi stannade så att man fick förmånen att möta dessa härliga människor.

Tack m,j&n för att ni fick oss att känna oss så välkomna trots våldgästningen!

Tre timmar i bilen till , sen var vi framme. Lite tacopaj och en Zlatopramen gjorde att man kunde sova gott sedan.
Blev väckt lite senare än tänkt på morgonen. Hade lite att ta igen. Sen var det full rulle med undantag för ett par matpauser. Det tunga hade redan flyttats innan vi kom dit så det var kirurgmikke som fick ta vid. Skruva ihop/isär/ner/upp diverse inredning,el och rörmokeri tar tid. Vi borde nog ha ett tv-team med oss om det händer igen för många hade haft mycket att lära av oss. Till exempel hur man får en resväska att passa i ett utrymme som är mindre än resväskan utan att ändra formen på resväskan...eller utrymmet...

Efter uträttat dagsverke blev det lite mer avkall på dieten. Zlatopramen, vin, whisky, krabba och möglig ost gjorde "Så mycket bättre" så mycket bättre. Osten? Saint Aguir om nån vill prova. Grymt god.

Imorgon är det advent och hemresa som gäller. Ser faktiskt fram emot lite vardag igen. Det har varit lite för lite av det på sistone.

Ta hand om varandra!

1 kommentar:

Anonym sa...

Ja hur kunde du knöka in väskan i ett utrymme som ej fanns? Imponerande! Bra att du/ni hjälper Er mor som är i en aktningsvärd ålder!