onsdag 25 april 2012

Goda Grannar

Vi köpte hus för ett gäng år sedan.
Området där huset ligger i bebos i huvudsak av samma människor som lät bygga husen en gång i tiden. Träffar man på dem berättar de små anekdoter om hur det var på deras tid när DE var unga.

"Jag minns när jag vi planterade häcken för att hålla mammutarna borta".
eller "Vår shaman stack till Varberg för att spöa nån vid en mosse".
De är rätt gamla mina grannar. Trevliga dock.

Men för ett par år sen bestämde sig grannarna mittemot för att flytta. Tror nog att de saknade sin gamla kompis Ötzi som de inte träffat sen de var på skidresa i norra Italien.

Det flyttade snart in nya grannar. Ogamla liksom.
Såna där som tänker tillbaka på sin ungdom med ett nostalgiskt "Minns ni när man var tvungen att ha en sladd i datorn för att komma åt Internet?"

Helt plötsligt blev jag också fossilförklarad. Fan.

För några månader sedan flyttade dessutom C in hos dem.
Eller ut. Eller hur man nu säger.
Kort sagt så föddes han.

Igår skulle farbror Mikkemannen försöka lära pojken en del om livet.
Efter att spenderat sin första tid med sina föräldrar, en fyrbent kusin till Chewbacca samt en massa löst folk som ränner rundor där kände jag att det behövdes.

En potentiellt klurig uppgift så jag tog Frun till hjälp för säkerhets skull.
Här uppstod lite språkförbistringar. C hade en liten monolog genom att uteslutande använda vokaler.
"Aaaaaaauuoooo iiiiuuuuuäääää ääää äää uuyyyuu..."

Då de dessutom pressades fram genom ett lager saliv, en tröja och en filt hade jag vissa svårigheter att greppa allt han sa i detalj.
Men översatt (ej ordagrant såklart) betyder det ungefär:
"Fan Mikkemannen, du är nog den coolaste grannen man kan ha. Morsan och farsan borde bjuda över er på lite partaj för att lära sig lite. Och då ska jag försöka se till att Farsan inte håller igen med drickat som jag har hört att han gjorde sist".

Eller nåt sånt.

Vi kommer nog att komma rätt bra överens, C och jag. För han är också rätt cool.





















Även hans föräldrar är riktigt bra grannar. Fast jag tycker nog att pappan är lite klent byggd. Han måste nog börja träna eller nåt.
Och Dacke (Chewbaccas kusin) är nog så snäll en hund kan bli. Fast det får ni inte berätta för nån som planerar göra inbrott där. För dem är han en människoätande best. Bara så att ni vet.


Man kanske kan få låna en kopp salt om det kniper nån dag?

1 kommentar:

Annika sa...

Haha middag kommer!!! Då även tillhörande sprit ;) Och du får låna salt vilken dag som helst!!! Promise!!! //Grannen